Kory Heath - amerykański projektant gier komputerowych i planszowych
Briarpatch
150 Essex Street, Millburn NJ 07041 USA
tel. 973 376 7002, fax: 973 376 7003
Dystrybutor w Polsce:
Bard - Centrum Gier
ul. Batorego 20/17, 31-135 Kraków
tel. fax: 12 632 07 35
Bard. Centrum Gier
ul. Szewska 29/31, 50-001 Wrocław
tel. 71 341 74 72
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
To gra o prostych zasadach, jednak bardzo dynamiczna, dostarczająca wielu emocji, ale wymagająca skupienia i stosowania rozmaitych i dobrze przemyślanych strategii. Polega na pozbywaniu się kartoników w swoim kolorze przez wykładanie ich na planszę i tworzenie z nich jak najmniejszej liczby grup. W tym celu dozwolone jest przejmowanie kartoników przeciwników. Nie można jednak zebrać ich zbyt dużo, gdyż zmniejsza to nasze szanse na wygraną.
Każde pole na planszy związane jest z jakąś cyfrą, literą i kształtem, więc może być przykryte aż trzema różnymi płytkami w jednym kolorze, a kolorów w grze jest tyle, ilu graczy (czyli od 2 do 5). Plansza ma kształt kwadratu 9×9 (kolumny oznaczone są cyframi od 1 do 9, a wiersze literami od A do I). W ten sposób każde z 81 pól odpowiada jakiejś literze i cyfrze, Dodatkowo każde pole jest oznaczone jednym z 9 kształtów (koło, kwadrat, trójkąt, serce, romb, trefl, pik, księżyc i gwiazda). Symbole te pogrupowane są w kwadraty 3×3. Gracze dysponują 140 płytkami, po 28 w każdym z pięciu kolorów. Na każdej widnieje litera, cyfra lub figura albo napis BLOCKERS, oznaczający jokera. W pudełku znajduje się też 5 stojaczków na płytki oraz instrukcja.
Na polskim rynku gra pojawiła się w marcu 2011 rok.
- Przed rozpoczęciem gry każdy z graczy układa przy sobie w stos wszystkie płytki w swoim kolorze oznaczeniami do dołu, a następnie losuje ze stosu 5 płytek i ustawia je na stojaczku, tak by były niewidoczne dla innych graczy.
- W jednym ruchu gracz może wyłożyć jedną z płytek ze stojaczka na puste pole na planszy lub na pole zajęte przez innego gracza (wtedy przejmuje jego płytkę i kładzie obok siebie).
- Po każdym wyłożeniu płytki gracz dobiera jedną ze stosu, tak by na stojaczku przed każdym ruchem było 5 płytek (aż do ich wyczerpania w stosie).
- Płytki dokładamy na planszę w następujący sposób: jeśli na płytce znajduje się cyfra, to można ją położyć jedynie w kolumnie oznaczonej tą cyfrą, jeśli na płytce znajduje się litera, to można ją położyć jedynie w wierszu oznaczonym tą literą, jeśli na płytce znajduje się kształt, to można ją położyć w kwadracie z polami oznaczonymi tym symbolem.
- Celem gry jest tworzenie na planszy jak najmniejszej liczby grup płytek w swoim kolorze, a jednocześnie zebranie jak najmniejszej liczby płytek w kolorach przeciwników.
- Przez grupę płytek rozumie się wszystkie płytki w jednym kolorze połączone przynajmniej jednym bokiem. Pojedynczą płytkę niepołączoną bokiem z żadną płytką w tym samym kolorze traktujemy jako odrębną grupę.
- Przejęcie płytki przeciwnika może się odbyć w wypadku, gdy nie przylega ona do innych płytek tego samego koloru lub jeśli znajduje się w grupie płytek, a jej zabranie nie rozbija tej grupy na kilka mniejszych.
- Gracz kładzie przechwyconą płytkę obok siebie tak, aby była widoczna dla innych graczy.
- Jeśli w danym ruchu gracz nie może wyłożyć żadnej płytki, musi zdecydować się na przejęcie płytki leżącej już na planszy. Nie można opuścić kolejki bez wykonania ruchu.
- Gra kończy się w momencie kiedy każdy z graczy ma na stojaczku 4 ostatnie płytki ze swojego stosu.
- Na koniec każdy z graczy liczy grupy płytek w swoim kolorze znajdujące się na planszy oraz liczy przechwycone płytki w każdym z kolorów oraz pozostałe płytki w swoim kolorze. Wybiera największą z tych liczb i dodaje do liczby swoich grup. Zwycięża ten, kto ma najmniej punktów.
Grę można zmodyfikować dla dwóch zaawansowanych graczy w ten sposób, że każdy z nich będzie grał na raz dwoma kolorami i w każdym ruchu będzie miał do dyspozycji po 5 płytek na dwóch stojaczkach, na każdym w innym kolorze. Po wykonanym ruchu gracz uzupełnia płytkę na stojaczku, z którego wcześniej ją wyłożył. W swojej kolejce gracz może przejąć płytkę własnego koloru wymieniajc ją na swój drugi kolor, o ile nie rozdzieli takim posunięciem grupy płytek na kilka mniejszych grup. Jeśli po zakończonym ruchu gracz nie może już dołożyć na stojaczek płytek w danym kolorze, zamyka ten kolor poprzez odsłonięcie 4 ostatnich płytek i przewraca stojaczek. Od tej pory gra płytkami w drugim z posiadanych kolorów. Punkty w tym wariancie liczy się podobnie jak w podstawowej wersji gry. Każdy gracz liczy grupy swoich płytek oraz liczbę przechwyconych płytek w najliczniejszej grupie koloru przeciwnika oraz pozostałych płytek w jednym ze swoich kolorów i dodaje ją do liczby grup.
- W grze trzeba uzyskać jak najmniej punktów. Składa się na nie liczba grup własnych płytek na planszy i liczba pozostawionych sobie kartoników w najliczniej reprezentowanym kolorze. Można więc grać agresywnie, skupiając się na blokowaniu i atakowaniu przeciwników w celu uzyskania jak najmniejszej liczby grup na planszy albo na kontrolowaniu jednego lub dwóch z czterech rogów środkowej części planszy, szukać możliwości przechwytywania płytek tych kolorów, których się jeszcze nie atakowało.
- Można też grać, unikając konfrontacji z przeciwnikami i skupić się na przechwytywaniu jak najmniejszej liczby kartoników, a jeśli już to w możliwie wielu kolorach, dbając, by ich liczby w każdym kolorze były zbliżone oraz na zagrywaniu na brzegach planszy.
- Można stosować strategię mieszaną i w chwili, gdy mamy
zbyt wiele grup na planszy, skupić się na atakowaniu przeciwników i
przechwytywaniu ich płytek w celu połączenia swoich grupy, a jeśli przechwyciliśmy zbyt wiele płytek w jednym kolorze, to skupić się na tworzeniu nowych grup, by nie być zmuszonym do przechwytywania kolejnej płytki w tym kolorze.